var data = 'Click'; لنگرود خبر www.langrodkhabar.ir - تئاتر مادر هنر هاست

لنگرود خبر www.langrodkhabar.ir

پایگاه خبری تحلیلی

تئاتر مادر هنر هاست

 

گفت و گو با صادق عابدینی گیلانی
 
9dg16h6yqrp334lskky.jpg
 
هنرمند پيشكسوت شهرستان لنگرود

 

اشاره : هنر، خصيصه‌ای ذاتی است و در نهاد هنرمند به وديعه نهاده شده است. هنرمند واقعي با هنر زندگی مي‌كند و نگاهش به جهان و جهانيان، هنرمندانه است. ورود به عرصه‌ی هنر، گرچه براي همه‌ی آدم‌ها آزاد است، اما ماندن در اين عرصه، كار هر كسی نيست و تنها هنرمندان حقيقی كه آن وديعه‌ی فطری را با خود دارند، يارای ماندن خواهند داشت. پرداختن به هنر، مقدمات و شرايطی دارد كه راه هنرمند را از ديگران جدا مي‌كند. دل نبستن به تعلقات مادی ، صداقت ، مردم‌داری ، تحمل ناملايمات و عاشقانه كار كردن ، عوامل موفقيت و ماندگاری هنرمند در صحنه‌ی هنر است.

مصائب و مشكلات كار هنری ، هميشه گريبانگير هنرمندان بوده ، در مقاطعی شدت يافته است. نگاه ابزاری به هنر و هنرمند ، عدم حمايت مادی از اهالی هنر ، بی‌توجهی به وضع معيشتی هنرمندان پيشكسوت و تبعيض در تخصيص اعتبارات مالی به هنرمندان پايتخت و شهرستان‌ها دست به دست هم داده اند تا عرصه را بر هنرمندان تنگ نمايد. اين است كه می‌گويم ماندن در صحنه‌ی هنر ، تنها از هنرمندان حقيقی برمی آيد. ۲۱سال ، يك عمر است و صادق عابدینی عمری را به پاي هنر صرف كرده است. او هنرمندی است كه عاشقانه با هنر زيسته است. در دوران تحصيل، سربازی ، اشتغال ،  همواره به تئاتر پرداخته ، علی‌رغم همه‌ی محروميت‌ها و كمبودهای تئاتر شهرستانی ، به موفقيت‌های قابل توجهی دست يافته است. با اين هنرمند پيشكسوت گفت و گويی داشته‌ام كه شما را به خواندن آن دعوت می كنم.


 لطفاً خودتان را معرفی کنید.

صادق عابدینی هستم ، متولد ۲۳ فروردين ماه ۱۳۴۴در لنگرود . 

از سوابق هنری خود بگویید.

از نوجواني علاقه‌ی فراوانی به تئاتر و بازيگری داشتم. و در طول تحصيل مقطع دبیرستان یعنی (سال ۱۳۵۸) در اولین نمایش " ابوذر " بازي كردم و بطور جدی علاقمند به تئاتر شدم.
در مقطع آخر دبیرستان بدلیل جنگ - عازم مناطق جنگی شدم 
. و پس از ۹ ماه حضور در مناطق جنگی به خدمت سربازی رفتم . طی دو سال خدمت با دائر نمودن یک گروه هنری چند نمایش در پادگان اجرا کردم .

بعد از سربازی ، بدلیل متاهل بودن برای تهیه کار عازم تهران شدم که پس از چند ماه نهایتا بدلیل آشنایی به حرفه تئاتر جذب انجمن نمایش مرکز هنرهای نمایشی تهران درآمدم و دراداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی لنگرود (سال 13۶۸) مشغول به کار شدم . از آن به بعد، تقريباً به صورت مداوم فعاليت تئاتری ‌ام ادامه يافت و حاصل تلاشم تشکیل انجمن نمایش - جذب هنرمندان تئاتری بیش از ۱۵۰ نفر عضو فعال و نیمه فعال - فعال نمودن گروه های نمایشی - برگزاری کلاسهای مختلف تئاتری - برپایی تعزیه - تهیه امکانات تئاتری از تهران - بر پایی نمایشگاه عکی هنرمندان از نمایش های اجراء شده - تجلیل از هنرمندان تئاتر - برگزاری عصری با تئاتر و بیش از یکصد نمایش در شهرستان - استان و کشور توسط هنرمندان شهرم تهیه و به مرحله اجراء در آوردم و امتیازات فراوانی نیز توسط هنرمندان در جشنوارها ی مختلف تئاتر کسب شد۰ و بدلیل انهدام انجمن در تهران در( سال ۱۳۸۴ )نیروی قرار دادی استان گیلان درآمدم و دراداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لنگرود بخش سمعی و بصری و روابط عمومی مشغول فعالیت می باشم . البته از تئاتر دور نشدم و در ( سال ۱۳۸۹ ) موفق به دریافت اولین پروانه ثبت شده از سوی مرکز هنرهای نمایشی تهران بعنوان سرپرست گروه تئاتر  ( شروم ) شدم.  و در ۲ماهه اول سالجاری ( ۹۰ ) ۲ کار نمایشی ( هنر )  نوشته یاسمینا رضا برگرداننده مصطفی خوش نشین و ( واین بار شاید ) نوشته حمید صانعی فرد را با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لنگرود و انجمن هنرهای نمایشی گیلان در شهرستان لنگرود بروی صحنه بردیم و استقبال خوبی هم از این اجراها شد۰

هنرمندان پیشکسوت تئاتر شهرتان را نام ببرید.

 آقایان :  داود اسماعیلی جوادی - سید محمد حسنی - صالح فرید -  مسعود ملماسی - فرامرز جوادی - اسماعیل محسنی - حسین دبیری - رضا پی سپار - مسعود ملماسی - هادی علیزاده - هادی تحویلداری - جعفر نزهت شعار - محسن محسنی - هوشنگ فرید - محمد صادقی - اکبر حیدری - علی خاکپور - ذبیح الله ایمانی - موسی اسماعیلی حقی - ناصر یعقوبی - اصغر موحد - ناصر حجامی - شهید ابوالقاسم اخوان - منصور کشاورز - بهزاد موحد - ابراهیم یوسف عصر - مسعود کحالی مقدم -  احمد پاکراه و ۰۰۰

 و خانمها :  تحویلداری - خواهران خواجه تاش - ستاری - سپهسالاری - علیزاده - ارشادیان - خجسته و ۰۰۰  که بحق از  پیشکسوتان این شهرستان بودند و هستند و متاسفانه جای خیلی ها در جمع ما خالی است . 

و هنرمندان پس از انقلاب

 آقایان:  رضا فرحبخش - محمد حسن پور - حجت صفاریان -  حسن صادق دقیقی - حسین فلاح خیر - حسین مجدر - حمید پروانه - بهروز هاشم پور - علیرضا رحیم پور - امیر قربانخواه - نادر بحر کاظمی - پرویز بقایی - فرهاد آذر نژاد - حسین رستمی - عبدالله خداوردی - رضا فرساد - علی مقدم - مصطفی اکبر خواه - یعقوب بهزادی - مرتضی اکبر خواه - محمد مرادی - مهدی آقایی پور - زمان رضایی - محسن امیری - بهنام دهمنش - محمد رضا علیپور - علی رمضانپور - حسن خدا نگهدار - امیر عادلی - نقی زریان - علیرضا بنیادی - جابر فرهمند - حسین حسین پور - سید سهیل حسنی - علیرضا صفاتیان - مسعود حافظی - حسن صفر پور - شهرام صادر - انوش اداشی - حسین سرپرست - عبدالله بهادری - آرش احسانی فر - مصطفی خوش نشین - فرهاد فرخنده - میثم مقدم - میلاد پاکراه - ایوب مرادی -  رهام مخدومی - محمد امین - ابراهیم رضایی - مهرداد بنگل -  علی پارسا منش - مهدی امیری - حمید سرپرست - مهران شریفی - یاسر پاینده نژاد - بهرام رهبر و ۰۰۰ که متاسفانه جای خیلی ها در جمع ما خالی است . 

 و خانمها :  مهناز مجدر - عادله منجمی - خواهران نیکویی - مهرانه به نهاد - کبری محمد زاده - فاطمه احمدی -  زینب اکبری - آرزو خیری - مریم ابراهیم پور - مریم شفیعی - پریسا ایمان پور - معصومه قاسمی - لیلا طاهر پسند - هنگامه کوچکی - مهسا رمضانپور - زری رسولی مدنی - رزیتا امین -آترپا مراد علی بیگی و دیگر هنرمندانی که در این جا فرصت نمی باشد تا نام آن بزرگواران برده شود. در هر صورت دست همه را به گرمی می فشارم و هر کجا که هستند آرزوی سلامتی و پیروزی برایشان از خداوند منان خواستارم.

چه نمايشيهای كار كرده‌ايد؟
یوسف ذلیخا - جنجال در استودیو - شاعر و ماهر - مرگ آواز - شب بارانب - حکیم ذبل - آرش کمانگیر - فاجعه رمضان - پوتین - ماهی - انتظار - قصه جنگل سبز - رافا - بوی سیب - پرومته - آی آدمها - احتضار - دیدار در برزخ - شفا - شب آخر - سفر به سیاره ناشناخته - سهراب و ساز و والی قبرستان - سیاه باززی آز - مطرود و کلبه ای در تاریکی بعنوان ( بازیگر - طراح صحنه و طراح نور ) و نمایشهای خون سبز - خانه ابدی - معرکه یاد - ارکستر سمفونیک سانتا ماریا - مسافر - مثل یک ستاره - بعداز یک نمایش و دونده را ( کارگردانی ) نموده ام.

وضعيت تئاتر را در حال حاضر چگونه ارزيابی می كنيد؟
ـ به طور كلی ، تئاتر در كشور، روزگار چندان مناسبی ندارد. با اين كه هر بار سياست اجرايی تازه‌ای برای بهبود اين بيچاره‌ی محتضر تجربه مي‌شود، ليكن افاقه نمي‌كند. مسأله‌ی مهم آن ، نبود اعتبار كافی برای كار است. گرچه در تهران پايتخت به آنهايی كه به صورت مثلاً حرفه‌ای! كار مي‌كنند ، قراردادهای آن‌چنانی بسته می‌شود، اما در شهرستان‌ها اين بودجه آن‌قدر قليل و اندك است كه كسی خيال اجرای تئاتری را هم در مخيله‌ی خود نمی پروراند. مسأله‌ی مهم ديگر، كمبود متن نمايشی خوب و مناسبِ اجراست ، مورد ديگر ، مشكل تماشاچی است كه انگار با تئاتر قهر كرده است ، که بايد آسيب‌شناسی شود.

مسأله‌ی ديگر ، عدم وجود كلاس‌های آموزشی مستمر برای آموزش علمی تئاتر به جوانان و نوجوانان و علاقه‌مندان (كه تعدادشان هم فراوان است) می باشد.

معضل ديگر تئاتر ، گرايش و جذب همه‌‌جانبه ‌ی بازيگران و نمايش‌نامه‌ نويسان به سينما و تلويزيون ، به جهت جاذبه ، بُرد تصويری و از همه مهم‌تر ، پول خوب آنهاست.
البته این را هم اضافه کنم که از اوآخر سال ۸۹ مرکز هنرهای نمایشی تهران کارهایی را در دست اجراء دارد و امید است این مشکلات با دست این بزرگواران حل شود.


پس وضعيت فيلم بهتر است؟
ـ وضعيت فيلم كمی بهتر از تئاتر است ، اگر چه آن هم مشكلات منحصر به فرد خود را دارد كه اهمِ آن ، برنگشتن سرمايه ‌ی هزينه شده‌ ی تهيه‌ كننده به دليل عدم استقبال تماشاچی و مخاطب است. وجود تلويزيون با حدود ده شبكه‌ی سراسری حدود سی شبكه‌ استانی و صدها كانال ماهواره‌ای و يا CDها و DVDها و انواع فيلم‌های ويديويی مجاز و غيرمجاز در بازار ديگر فرصت و رغبتی برای ديدن فيلم در سالنِ سينما را به تماشاچی نمی دهد.

در سينما و تلويزيون هم حضور داشته‌ايد؟
ـ بله ، در چند سريال تلويزيونی  ( جاده های سبز شمال - انتظار  و جدال پس از جدایی ) بازی كرده‌ام.

براي جوانان علاقه‌مند به تئاتر چه توصيه‌اي داريد؟
ـ با همه ‌ی جذابيتی كه هنرهای نمايشی به خصوص بازيگری دارد ، اما كاری بس دشوار و گاهی طاقت‌فرساست. به عبارتی كه " عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشكل‌ها " جوان علاقه‌مند بايد اول ، استعداد ، عشق و تحمل داشته باشد و اگر اين‌ها را داشت ، آن وقت بهتر است به صورت آكادميك و كلاسيك هنر را دنبال كند.

به متوليان هنر چه مي‌گوييد؟
ـ اخذ اعتبار كافی و وافی برای اجراهای عمومی ، برپايی كلاس‌های آموزشی مستمر در طول سال برای علاقه‌مندان و جوانان ، انتصاب مسوولين متخصص ، كاربلد ، دلسوز ، صادق و بی‌طرف برای امور تئاتر استان و شهرستان.

تاريخچه‌ای از تئاتر شهرتان ارائه دهيد.
ـ انجمن نمايش اگر اشتباه نكنم ، در  (سال 136۹ ) در لنگرود تأسيس شد . اين انجمن ظاهراً با هدف تمركززدایی و اين كه بتواند ياريگر اداره‌ی ارشاد باشد و امور مربوط به تئاتر به دست هنرمندانِ آن انجام پذيرد ، تأسيس گرديد و اعضای زيادي در طی اين سال‌ها جذب آن شدند. از فعاليت‌های آن،  دادن كارت عضويت به اعضا برای استفاده از اجراهای نمايشی ، گرفتن كتاب و فيلم‌های ويديوئی و CDهای تئاتری ، برپايی كلاس‌های هفتگی برای ارائه‌ ی اتودهای نمايشی اعضا و ... بوده است ، اما از حدود دو سال پيش ، اين عنوان يعنی "انجمن نمايش" به "انجمن هنرهای نمايشی" تغيير نام داد و به جای آن كه به صورت هيئت امنايی اداره شود ، تنها يك نفر به عنوان "نماينده‌ی استان در مركز هنرهای نمايشی كشور" منصوب شده كه امور مربوطه را انجام می‌دهد!

از ديدگاه شما، تئاتر چيست؟
ـ تئاتر با انسان، اين موجود پيچيده‌ی خدايی ، سر و كار دارد ، از او مي‌گويد ، از عشق ، عاطفه ، دشمنی ، كينه ، نفرت ، سياست ، فرهنگ ، آداب و رسوم و اقتصاد. تئاتر ، دردها را بروز می دهد ، بدون آن كه درمانی برايش پيشنهاد كند. تئاتر ، مجموعه‌ای از هنرهای ديگر است ؛ موسيقی ، نقاشی ، ادبيات ، طراحی (لباس و صحنه) و ... . به واقع می‌توان گفت: تئاتر مادر هنرهاست ، پس نمی‌شود آن را دست‌كم گرفت!

نمايش‌نامه‌نويسی در استان چه جايگاهی دارد؟
ـ بد نيست، می‌شود گفت در استان دهها نمايش‌نامه‌نويس وجود دارد. در لنگرود هم چند نفري مي‌نويسند، كه ‌حرفه‌ای ترين و قديمی‌ترين آنها استاد " داود اسماعیلی جوادی " " سید محمد حسنی " " محمد حسن پور "  "حسن صادق دقیقی " " حمید صانعی فرد" " حسین سرپرست " " زمان رضایی " رضا جوشنی " " سیامک عشاقی "  " رضا عاشوری فر " " شهروز آقایی پور "  " زوزبه عاشوری فر " و ۰۰۰ نام برد.

حرف آخر؟

عاشق تئاترم و دوست دارم گفت و گو را با يك بيت شعر پايان دهيم.

خادمان ره نرفته چه دانند راز عشق / دریا دلی بجوی ، دلیری ، سرآمدی

- از اين كه اين فرصت را در اختيارم گذاشتيد، صميمانه سپاس‌گزارم . با آرزوی موفقيت ، پيشرفت و سلامتی همه‌ی هنرمندان .

ما هم از شما تشکر می کنیم که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.

یاد آور می شویم این هنرمند پیشکسوت لنگرودی در رشته های دیگر  شامل :

خبرنگاری - عکاسی - شعر - نویسندگی و ۰۰۰  فعالیت دارد. 

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و دوم خرداد 1390ساعت 14:27  توسط سید  |